Rancangan
Pengajaran Harian
Tarikh : 21
Oktober 2013
Masa :
8.50 – 9.50 (60 minit)
Kelas :
Pendidikan Khas (Tahap 1) Bilangan
Pelajar: 8 orang
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni
Kreatif (Masalah Pembelajaran)
Tajuk : Unit 3.
Membentuk Dan Membuat Binaan (Tema : Alam Benda)
Standard
Pembelajaran : 3.1.2
Objektif : 1.
Menghasilkan topi hari jadi menggunakan teknik koyakan.
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid sudah
mempelajari teknik menggunting dan mengoyak.
Bahan dan Alat : Kertas warna, kad
manila/kertas lukisan, gam, guntung, pita pelekat, reben, penebuk lubang,
pensel, pembaris
Nilai :
Menjaga kebersihan
Kemahiran : Menggunting,
mengoyak dan menampal
Langkah /
Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
(5 minit)
|
Menunjukkan pelbagai topi hari jadi untuk menarik
perhatian murid.
|
Bersoal jawab
1. Ini
topi apa?
2. Bila
kita sesuai topi ini?
|
Murid menjawab
seperti :” Topi hari jadi”, “ Topi ini sesuai pakai semasa majlis hari jadi”
|
ABM:
Topi hari jadi
|
Perkembangan
(45 minit)
|
Langkah
1
1. Guru
menujukkan pelbagai bahan / alat yang diperlukan untuk menghasilkan topi hari
jadi.
Langkah
2
1. Guru
menunjukkan langkah-langkah menghasilkan topi hari jadi
|
1. Menerangkan
tentang kegunaan setiap bahan/alatan
1. Guru
membuat lakaran corak topi pada kertas lukisan.
2. Guru
membimbing murid menggunting dan menampalkan lakaran topi pada kad manila
(supaya topi lebih keras dan tahan)
3. Murid
mengoyak kertas warna dan hiaskan pada lakaran topi.
4. Guru
membimbing murid menggunting lakaran yang sudah siap dihias dengan kertas
warna.
5. Guru
membimbing murid mencantumkan lakaran dan lekatkan dengan pita pelekat dua
muka.
6. Guru
menebukkan lubang dan ikatkan reben.
|
Mendengar
dengan penuh perhatian
Memerhati
setiap pertunjukkan langkah dengan penuh perhatian
Murid
menggunting dan menampal lakaran dengan kemas.
Murid mengoyak
kertas warna dan menampal pada lakaran topi dengan kreativiti sendiri.
Murid
menggunting lakaran yang telah dihias dengan kemas.
Murid
mencantumkan lakaran dengan pelekat yang disediakan.
Murid mengikat reben dengan kemas pada lubang
yang telah ditebuk oleh guru.
|
ABM:
Semua bahan
dan peralatan yang diperlukan untuk menghasilkan ‘Topi hari jadi’.
Kertas
lukisan,
Pensel
Pembaris
Gunting, gam,
Kad manila,
Kertas warna
Gam
Gunting
Pita pelekat,
Reben,
Penebuk
luban,
|
Penutup
(10 minit)
|
Guru
mempamerkan semua hasil kerja murid di depan kelas.
|
1. Soal
jawab
2. Guru
memberi peneguhan positif kepada murid yang melakukan dengan baik.
3. Guru
memberi motivasi kepada semua murid supaya membuat lebih baik pada masa akan datang.
|
Menjawab
soalan
|
Refleksi : Murid dapat
menghasilkan topi hari jadi mengikut langkah-langkah yang diajar oleh guru.
Terdapat beberapa orang murid sahaja yang masih memerlukan pertolongan guru
pada langkah membuat lakaran topi. 80% murid melibatkan diri dalam aktiviti
secara aktif dan boleh menghasilkan topi dengan usaha sendiri.
No comments:
Post a Comment